BrightonSEO 2019: ons verslag

Bij The Craft hier in Gent willen we als full service online marketing bedrijf natuurlijk mee zijn met de laatste evoluties in het landschap van digitale marketing. Daarom stuurden we onze online marketeer Rob naar hét event om up to date te zijn: Brighton SEO 2019. In het Verenigd Koninkrijk

Waarom een online marketing event volgen?

Door de veelheid aan marketingblogs kan je je afvragen waarom je als SEO of SEA expert nog naar een offline event moet gaan. Maar de conferentie in Brighton is meer dan zomaar wat nieuws vergaren.

Naast diepgaande trainingen heb je ook de conferentie zelf, met verschillende sprekers over diverse topics. Natuurlijk heb je ook verschillende bedrijven die hun marketingtools promoten. En tenslotte zijn er ook nog de paar duizend internationale collega-marketeers die enkele dagen samenkomen om ervaringen uit te wisselen. De hele digitale community op één plek verzameld dus!

Dag 1 – Trainingsdag: groeien als SEA expert

Ook al kent onze SEA specialist de kneepjes van zijn vak, je kan altijd blijven leren. Zeker met de vele veranderingen die Google de laatste tijd doorvoert.

Daarom volgde Rob de trainingsdag ‘Advanced Google Ads’, gedoceerd door SEA experte Samantha Noble. Zij richtte in het Verenigd Koninkrijk haar eigen online marketing bedrijf op, en heeft al meer dan 12 jaar ervaring in deze wereld. Met een 400-tal slides was het alvast een leerrijke dag op hoog tempo!

Maar wat leerden we nu? Wel, veel. Maar het gebruiken van Articifiële Intelligentie terwijl je toch het menselijke imago van je bedrijf blijft behouden, blijft dé uitdaging binnen online marketing. We verzamelen immers zo veel data over ons doelpubliek, en de Artificiële Intelligentie en Machine Learning van Google is al zo sterk geëvolueerd, dat zowat alles geautomatiseerd kan worden.

Welke advertentieteksten worden getoond? Een maximale kost aan je conversie hangen om je uitgaven te optimaliseren? Op voorhand laten inschatten of een bezoeker aan het zoeken is naar een huis, of gewoonweg advertenties tonen aan bijvoorbeeld enkel personen met een gezin? Het zijn allemaal parameters die al een tijdje binnen Google Ads ingesteld kunnen worden. En ze worden alsmaar nauwkeuriger.

Het is natuurlijk verleidelijk om als SEA expert enkele conversiedoelen in te stellen en dan Google zelf aan het werk te zetten. Maar we verkiezen om toch nog genoeg de touwtjes in handen te houden. We willen immers nooit overkomen als een geautomatiseerde bot wanneer we aan online marketing doen. Want als er iets belangrijk is geworden in deze concurrentiële wereld, dan is het wel het tonen van je authenticiteit als bedrijf

Wist je trouwens dat The Craft als online bureau officieel Google Partner voor advertentiecampagnes is? Geef ons dus zeker eens een seintje als je denkt om online een advertentiecampagne voor je bedrijf op te starten!

Veel Google, maar wat met Bing advertenties?

Als zoekmachine is Google natuurlijk nog altijd overduidelijk de baas. Maar we zien meer en meer de Bing zoekmachine (Microsoft) aan terrein winnen. Veel bedrijfswebsites zien een 5% van hun organisch websiteverkeer via Bing komen. En vaak liggen de conversiepercentages hier hoger dan bij het verkeer uit Google.

Daarom raden we in deze gevallen altijd aan om een klein deel van je advertentiebudget aan Bing te besteden. Het goed opvolgen van je websitedata zal dan uitwijzen of dit budget goed gespendeerd wordt, of terug naar Google moet verplaatst worden.

Dag 2 – Conferentie: SEO en SEA voor bedrijven

De tweede dag in Brighton was er eentje gevuld met verschillende sprekers en hun presentatie.

Ook hier kwamen Artificiële Intelligentie en Machine Learning naar voren om verzamelde websitedata te analyseren en zo je conversiepercentage te verhogen.

Het combineren van databronnen is een trend die nog teveel bedrijven over het hoofd zien. Je advertentieprestaties koppelen aan het weerbericht bijvoorbeeld, waarom niet wanneer het relevant is?

Tools, tools en nog eens tools

Natuurlijk grepen andere marketingbedrijven hun kans om promotie te voeren voor hun digitale tools. Het bijhouden van je zichtbaarheid in zoekmachines, een website audit uitvoeren of je sales vlotter info laten verwerken? Voor elke vraag zijn er verschillende oplossingen op de markt.

Het was wel interessant om deze bedrijven tijdens de conferentie te ontmoeten. Want ook in online tools is er een constante evolutie, en het overzicht bewaren is niet altijd even evident. Ook partnerships om klanten een betere service te geven, worden hier afgesproken.

Zo kan je bij The Craft bijvoorbeeld terecht voor het verzenden van je e-mails (Campaign Monitor of Mailchimp), site audits en het bijhouden van je keyword ranking en online zichtbaarheid, het verzamelen van zoektermen die je doelpubliek gebruikt, lead generation en crm (ja, we zijn HubSpot partner in België). En natuurlijk bouwen we websites en webshops in Craft CMS (onze developers bouwen enkel met Craft CMS). Laat dus zeker eens van je horen als je een partner en beheerder zoekt voor één van deze (of andere) tools.

Wat nu, na de conferentie?

We hebben heel wat bijgeleerd op de Brighton Conferentie. Dingen die onze SEO/SEA experts bij onze lopende marketingcampagnes zullen implementeren en integreren in onze nieuwe marketingstrategieën. Meer weten? Geef ons dan zeker eens een seintje via ons contactformulier.

Contacteer ons

Zoek je zelf nog een full service marketing bureau? Laat dan zeker van je horen!

Let's get this party started!