Leads genereren via je website

Meer sales leads via je website genereren? Dat kan op verschillende manieren. We lichten je in dit artikel toe hoe we bij onze klanten meer online leads via hun bedrijfswebsite genereren.

Een belangrijke les is dat je al van bij het design en de programmatie van een nieuwe website rekening houdt met het verzamelen van leads. Alleen zo krijg je al van bij het online gaan een website die écht een toegevoegde waarde voor je bedrijf is.

Maar wat zijn online leads?

Met sales leads bedoelen we ‘sporen’ (leads) die je naar een potentiële klant leiden. Een online lead via je website is bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier of offerteformulier, een verzonden e-mail of een telefoontje.

Je merkt al meteen dat je website sterk genoeg moet zijn om van zoveel mogelijk bezoekers een lead te maken. Gelukkig bestaan er veel manieren om leads te genereren. We geven je daarom graag enkele voorbeelden van hoe wij bij The Craft meer sales leads bij onze klanten genereren.

De notificatiebalk: flexibel verschillende leads genereren

Bij The Craft zijn we fan van de notificatiebalk. Dit is een subtiele balk bovenaan elke pagina die aanklikbaar is en de bezoeker laat navigeren naar een belangrijke pagina.

Een notificatiebalk kan je doorlopend tonen, of enkel tijdens bepaalde periodes, gekoppeld aan bijvoorbeeld een evenement. Je kan ook de kleur, tekst en gekoppelde pagina aanpassen. Op die manier gebruik je de notificatiebalk wanneer je wilt en voor wat je wilt.

Arko uit Geraardsbergen is zo één van de vele klanten waar we de notificatiebalk hebben geprogammeerd.

Leads genereren via de notificatiebalk
Genereer meer online leads met een notificatiebalk


Online leads genereren via de notificatiebalk

Hoe zorgt zo een notificatiebalk voor meer sales leads?

  • De bezoeker wordt aangespoord om een offerte aan te vragen. Één klik op de balk brengt de bezoeker snel naar het offerteformulier.
  • Tijdens een promotie of tijdelijke actie kan je bezoekers via de notificatiebalk op de hoogte brengen en naar een bepaald product of dienst sturen.
  • Organiseer je een evenement? Via de notificatiebalk kan je snel de belangrijkste info op elke pagina tonen en de bezoeker doorverwijzen naar de uitgebreide info.

Je ziet, een notificatiebalk geeft je op een simpele manier de mogelijkheid om verschillende soorten online leads via je website te genereren. 

Het juiste formulier: data & design

Natuurlijk moet je formulier op maat van je doelpubliek zijn, of het nu over een contact of het aanvragen van een offerte gaat. Denk daarom goed na welke info je als bedrijf nodig hebt, en welke info je doelpubliek in een formulier wilt vrijgeven. Want elk obstakel kan een lead minder zijn.

Het design speelt daarom een grote rol. Een formulier moet je intuïtief kunnen invullen. Ook hier proberen we elke aarzeling tijdens het invullen te vermijden.

Tenslotte kan je je formulieren altijd blijven verbeteren. Via heat mapping zien we waar bezoekers klikken en hoe ze scrollen. Zo ontdekken we al snel pijnpunten. A/B testing laat ons dan weer toe om variaties uit te testen: andere verwoording, vormen of kleuren… zelfs een kleine aanpassing kan ervoor zorgen dat je meer leads via je website gaat genereren.

CTA: call to actions zetten aan tot actie

Meer leads genereren doe je ook door je bezoeker op het juiste moment tot de juiste actie aan te zetten. Dat doe je door het plaatsen van call to actions: de oproep om tot actie over te gaan. Dat gaat van ’Contacteer ons’ of ‘Vraag hier je offerte aan’ tot ‘Download onze brochure’.

Je kan een call to action verwerken in je tekst, met erachter een link naar je formulier of relevante pagina. Of je maakt er een button van. Bij The Craft in Melle (Gent) opteren we vaak voor een call to action blok die niet enkel de bezoeker aanspoort tot actie, maar ook al meer informatie en de voordelen van die actie toont. 

Verzamelen van data helpt je om meer leads te genereren

Staat je website op punt en trek je bezoekers aan? Ook dan is het verhaal om meer leads te genereren nog niet gedaan. Je kan data en statistieken bijhouden om zo het verzamelen van leads te verbeteren.

Een grote hulp hierbij is natuurlijk Google Analytics en Google Tag Manager. Maar ook heat mapping en A/B testen geven je meer inzichten in je doelpubliek. Natuurlijk moet je eerst de juiste vragen stellen en de data correct verzamelen.

Hoe beter je jouw doelpubliek kent, hoe concreter je jouw online marketing en website erop kan afstemmen. Op die manier kan je efficiënter de bezoekers die een lead opleveren bereiken. Dat bespaart je naast hoge kosten ook veel tijd!

heat mapping website
Ontdek klikgedrag via heat mapping

Online leads genereren via je website: besluit

Natuurlijk zijn onze voorbeelden in dit artikel maar enkele manieren om meer sales leads te genereren. Design, content, online marketing en het verzamelen en interpreteren van data zijn allemaal stukjes van de puzzel die leadgeneratie is.

Ben je zelf op zoek naar een partner om een bedrijfswebsite te maken die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook online leads zal genereren? Dan zitten we best eens samen bij jou, of in ons kantoor in Melle (Gent). Neem dus zeker eens contact met ons op!

Ook meer leads via jouw website?

Contacteer ons vrijblijvend en ontdek onze aanpak.

Let's get this party started!