De klant

In twee generaties tijd groeide familiebedrijf Ranson uit tot Ranson Group. De kleine margarinehandelaar voor bakkers is nu een internationaal distribiteur en producent van ingrediënten en producten voor bakkers, chocolatiers, ijsbereiders, de horeca en de voedingsindustrie. Ranson Group levert vanuit 7 vestigingen aan maar liefst 3.500 professionele klanten in 32 landen wereldwijd. Het breedste assortiment producten met de beste kwaliteit tegen de juiste prijs? Daarvoor ben je bij Ranson Group aan het juiste adres.

De opdracht

Bij Ranson Group bestelde 90 procent van de klanten op de klassieke manier – via telefoon, e-mail, fax of salesmanager; slechts 10 procent via de bestaande online webshop. Doel van Ranson: het aantal onlinebestellingen verdubbelen in 1 jaar tijd. Opdracht voor The Craft: de b2b webshop van Ranson grondig vernieuwen. Vanzelfsprekende voorwaarden: elke klant moet in een mum van tijd zijn keuze kunnen maken uit meer dan 33.000 producten en moet zijn bestelling supervlot kunnen plaatsen. Pittig detail: elke klant krijgt een prijssetting op maat, afhankelijk van zijn afname en sector. Zo werd de Ranson shop een echt voorbeeld van een performante B2B webshop.

Ranson_Website

Let’s talk first

Om de bestaande b2b webshop te vernieuwen kreeg The Craft carte blanche van Ranson Group. Omdat een perfecte output volgens ons begint bij degelijke input, legden we plaatsbezoeken af bij de eindgebruikers. We observeerden nauwgezet hoe bakkers de bestaande webshop gebruikten, luisterden naar wat goed en wat mank liep en stelden een lijstje op met alle gebruikerswensen en -noden, tot in de kleinste details. U vroeg de mogelijkheid om best buy-producten in een handig lijstje te kunnen printen of om bestelde producten een herkenbaar kleurtje te geven? The Craft fikste het!

Slim selecteren in de B2B webshop

Ranson Group beheert zijn stock via het ERP-pakket (Enterprise Resource Planning) AX Dynamics van Microsoft. The Craft zorgde voor een slimme selectie data uit die overvloed aan stockinfo. Alleen wat relevant is voor de webshopgebruiker mocht worden getoond en verwerkt. Ook de complexe prijspolitiek werd feilloos getackeld door The Craft. Ranson Group heeft immers een unieke prijssetting per klant. De nieuwe webshop van The Craft neemt de prijsbepaling voor zijn rekening en presenteert elke klant volautomatisch ‘zijn’ prijs.

"Omdat een perfecte output volgens ons begint bij degelijke input, legden we plaatsbezoeken af bij de eindgebruikers."

Update is ready (x2)

Serverupdates gebeuren twee keer per dag. Vóór 6 uur ’s ochtends wordt alle essentiële info voor webshopgebruikers geïmporteerd: bestellingen en facturen, nieuwe prijzen en producten. Bij het begin van de werkdag vinden online klanten alles wat ze nodig hebben om te kunnen bestellen. Een tweede import, van niet-essentiële info, gebeurt om 23 uur ’s avonds, als het internetverkeer afneemt. Bestelling worden real-time terug gestuurd naar het ERP-pakket van Ranson.

It’s fast, or not at all

Zoeken in 33.000 ingrediënten: dat zou een recipe for disaster kunnen zijn. Dankzij de integratie van de bliksemsnelle externe zoekmachine Algolia zijn frustrerend lange wachttijden verleden tijd. Webshopgebruikers kunnen supersnel zoeken. In amper 50 milliseconden krijg je exact gepresenteerd wat je zoekt. Btw: 50 duizendste van een seconde, dat is de snelheid waarmee de Lamborghini Aventador schakelt.

Bestellen voorspellen met deze B2B webshop

The Craft paste rigoureus machine learning op de data toe, zodat de webshop nauwgezet kan voorspellen wat klanten willen bestellen. Niet-relevante producten en ingrediënten worden zorgvuldig weggefilterd. Zoeken verloopt bovendien interactief: de categoriestructuur van producten en ingrediënten verandert naargelang van de ingetikte zoekterm in de zoekbalk. Die interactieve, slimme indeling bespaart surfers een hoop tijd.

Ranson Ranshop

"The Craft hielp het bedrijf die belofte waar te maken. Na 6 maanden tijd is de onlineverkoop van Ranson Group met 15 procent gestegen. Dat is het resultaat van het gebruiksgemak van de nieuwe webshop zelf en een uitgekiende onlinemarketing van de webshop."

Het resultaat: een performante B2B website en webshop

Ranson Group belooft klanten niet alleen de beste producten, maar ook een uitstekende service: supervlotte bestelmogelijkheden en razendsnelle leveringen.

The Craft hielp het bedrijf die belofte waar te maken. Na 6 maanden tijd is de onlineverkoop van Ranson Group met 15 procent gestegen. Dat is het resultaat van het gebruiksgemak van de nieuwe webshop zelf en een uitgekiende onlinemarketing van de b2b webshop.

De salesmanagers hoefden minder tijd te investeren in bestellingen opnemen en kregen opnieuw tijd vrij voor hun corebusiness: de nieuwste producten en promoties presenteren tijdens plaatsbezoeken. Zo kan Ranson Group verder doorgroeien.

Wil je meer weten? Dan kan je ons altijd contacteren.

Ranson Webshop

Contacteer ons

Wil je ook je online verkoop naar een hoger niveau tillen? Of wil je zelf een nieuwe B2B webshop? Neem dan zeker eens contact met ons op:

Let's get this party started!