Drag left drag Drag right
Klant Ranson

Bij Ranson Group bestelde 90 procent van de klanten op de klassieke manier en slechts 10 procent via de webshop. Dat moest beter.

The craft ranson screens webshop
De klant

Van kleine margarinehandelaar naar internationale distributeur

De kleine margarinehandelaar Ranson is in twee generaties uitgegroeid tot een internationale distributeur en producent van ingrediënten en producten voor bakkers, chocolatiers, ijsbereiders, de horeca en voedingsindustrie. Ranson Group levert vanuit 8 vestigingen aan maar liefst 3500 professionele klanten in 32 landen. Lekkere cijfers!

De opdracht

Een sterk staaltje van een performante b2b-webshop

Bij Ranson Group bestelde 90 procent van de klanten op de klassieke manier – via telefoon, e-mail of salesmanager – en slechts 10 procent via de webshop. Dat moest beter, en dus kreeg The Craft de opdracht om de b2b-webshop en website grondig te vernieuwen. Elke klant moest in een mum van tijd zijn keuze kunnen maken uit meer dan 36.000 producten en zijn bestelling ook supervlot kunnen plaatsen. Pittig detail: elke klant krijgt een prijssetting op maat, afhankelijk van zijn afname, leveringsdatum en sector. Het werd een sterk staaltje van een performante b2b-webshop.

The craft ranson overview

Komt voor de bakker

Om de bestaande b2b-webshop te vernieuwen, kreeg The Craft carte blanche. Goeie output begint volgens ons bij degelijke input, en dus gingen we eerst op bezoek bij de eindgebruikers. We keken scherp toe hoe bakkers de bestaande webshop gebruikten, luisterden naar wat er goed en mank liep en maakten een lijstje op met alle gebruikerswensen en -noden. Best buy-producten in een handig lijstje of bestelde en backorderproducten in een herkenbaar kleurtje? The Craft fikste het.

Integratie Craft Commerce met AX

Ranson Group beheert zijn stock via het ERP-pakket AX Dynamics van Microsoft. Een overvloed aan info, waaruit The Craft een slimme selectie maakte: alleen wat relevant was voor de webshopper mocht worden getoond en verwerkt. Ook de complexe prijspolitiek werd feilloos getackeld. De nieuwe webshop neemt de prijsbepaling voor zijn rekening en presenteert elke klant volautomatisch ‘zijn’ prijs. Via een wisselwerking van Google Sheets, API calls en XML-imports worden alle data up-to-date gehouden. Bestellingen worden realtime teruggestuurd naar het ERP-pakket. Samen met de IT-afdeling van Ranson hebben we dit kunnen verwezenlijken.

The craft ranson screen salesapp

Wie zoekt, die vindt. Bliksemsnel.

Alle data worden ook doorgestuurd naar HubSpot. Daar vindt de marketingafdeling van Ranson alle tools om mee aan de slag te gaan. Zoeken in wel 35.000 ingrediënten in vier talen: dat zou een recipe for disaster kunnen zijn. Dankzij de integratie van de bliksemsnelle externe zoekmachine Algolia zijn tergend lange wachttijden verleden tijd. In amper 50 milliseconden krijg je exact gepresenteerd wat je zoekt.

Artificiële intelligentie

Algolia Insights zorgt met zijn artificiële intelligentie voor persoonlijke zoekresultaten, geautomatiseerde re-ranking op basis van zoekgedrag en maakt het mogelijk om bepaalde producten een groter gewicht te geven. Ranson heeft voor zijn producten dus zijn eigen Google! Ook de salesafdeling kan die snelle zoekmachine gebruiken.

The craft ranson webshop screen

Na vier jaar is de onlineverkoop van Ranson Group met 250 procent gestegen.

Ranson en The Craft zien brood in superieure service

Ranson Group belooft niet alleen de beste producten, maar ook een uitstekende service: supervlotte bestelmogelijkheden en razendsnelle leveringen. The Craft hielp die belofte waar te maken. Na vier jaar is de onlineverkoop van Ranson Group met 250 procent gestegen. Allemaal dankzij het gebruiksgemak van de nieuwe webshop en een uitgekiende onlinemarketing van de b2b-webshop. De salesmanagers hoefden minder tijd te investeren in bestellingen opnemen en konden zich toeleggen op hun corebusiness: de nieuwste producten en promoties presenteren tijdens plaatsbezoeken. The only way is up.

bekijk de website
The craft ranson ingredient sfeer

Kunnen we je helpen met een complexe b2b-webshop?

neem contact op